Werkwijze

Bij Kairos werken we op basis van drie essentiële condities:
Welbevinden: het kind voelt zich veilig en ontspannen
Acceptatie: het kind mag zichzelf zijn
Betrokkenheid: het kind voelt zich gemotiveerd en
gestimuleerd om te oefenen en te leren.

U kunt vrijblijvend en gratis een afspraak maken voor een kennismaking bij Kairos. Neem bij voorkeur uw kind mee! De indruk en beleving van Kairos, door uw kind, is van groot belang.

Besluit u uw kind aan te melden bij Kairos dan maken we een afspraak voor een intake. Van daaruit kan een plan van aanpak worden geschreven. Dit dient ook als uitgangspunt voor evaluatie.

We maken voor elk kind een Ik-Voel-Me-Goed Boek. Daarin worden in samenwerking met het kind, alle “Kairos”- momenten vastgelegd, door middel van tekst en foto’s. Het kind heeft zo een dierbaar document van al zijn competenties en succeservaringen. Hij kan hiermee aan anderen laten zien wat hij allemaal kan en het boek bekijken als hij een off-moment heeft.

In samenspraak met de ouders wordt bepaald welke vorm van begeleiding of therapie geschikt is voor het kind

Voornaamste methodes en korte uitleg:                                      Aanpak gedragsproblematiek geïnspireerd door  kinderpsychiater Michiel Noordzij: Je wil het kind een doel laten bereiken. Met het kind probeer je afspraken te maken. Je vraagt iets, je geeft een opdracht. En het kind zegt : “Nee! “. Dan komt, bij gedragsregulatie, de conditionering om de hoek. Je spreekt een beloningssysteem af met het kind:  Stickers, muntjes, minuten op de i-pad verdienen, dan wel inleveren. En het kind zegt: “Eh, nee! Ik hoef je stickers etc. niet!!” WAT DAN? Dan komt onze aanpak. Het is dan zaak om het kind zeer serieus te nemen. Vraag je af: Wat gebeurt er en waarom. Vertraag, vereenvoudig en zoek, liefst samen met het kind, wat het kind wèl kan. Dit vereist een onbevooroordeelde kijk op het kind. Ban als hulpverlener alle machtsstrijd uit.                                                                         Elementen uit de methode Kids Skills van Furham:  een zeer inspirerende basis voor (individuele) begeleiding, onderzoek en bepaal samen met een kind wat wenselijk en hoe het haalbaar is.                                                                                              De methode Meichenbaum: Plan, overzie en evalueer.              Sensorische informatieverwerkingtherapie: welke positieve of negatieve rol spelen de zintuigelijke prikkels bij het kind. Wij kunnen een Sensorisch Profiel maken van uw kind.                                                 Orthopedagogische equitherapie: Vertaal de doelen en oefeningen van het kind in werken met een paard.                                                         De Horse Boy Method: NM volgde in 2011 in Schotland de inspirerende cursus “Horse Boy Method”, en in 2012 in Zuid-Engeland de cursus “Horse Boy Camp” van Rupert Isaacson, schrijver van “de Paardenjongen” en ontwikkelaar van de methode.

Voor verdere informatie kunt u altijd contact opnemen.